Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT
Pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală s-a publicat azi, 25.08.2022 un proiect de ordin cu privire la rambursarea de TVA.
Procedura de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de către persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene este aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2809/2016.
Competenţa pentru soluţionarea cererilor de rambursare revine, în condiţiile legii, Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti.
Potrivit actualei proceduri, directorul coordonator al compartimentului cu atribuţii de administrare a contribuabililor nerezidenţi neînregistraţi în scopuri de TVA (șeful administrație adjunct) aprobă atât Referatul de analiză documentară, întocmit în vederea soluţionării cererii de rambursare, prin care se propune rambursarea integrală, rambursarea parţială sau respingerea rambursării TVA, cât și Decizia de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene și Decizia privind stabilirea diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată rambursată în condiţiile art. 302 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Pentru a asigura separarea atribuțiilor, este necesară modificarea procedurii de soluționarea a cererilor de rambursare, precum și a modelului Deciziei privind stabilirea diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată rambursată în condiţiile art. 302 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, astfel încât deciziile de rambursare a TVA, inclusiv decizia privind stabilirea diferențelor să fie aprobate de Șeful Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți.
De asemenea, având în vedere modificarea, ulterioară emiterii Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2809/2016, a elementelor de identitate vizuală care se înscriu pe formularele de cereri/decizii (ex. modificarea denumirii Ministerului Finanțelor și a siglelor ministerului și a agenției), este necesară modificarea și a celorlalte formulare aprobate prin Procedura de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de către persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene.
Cuprinsul integral al proiectului:
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2809/2016 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de către persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene, se modifică şi se completează după cum urmează:
- În tot cuprinsul ordinului sintagmele „Direcția Generală de Tehnologia Informației” şi „Direcția Generală de Tehnologia Informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală” se înlocuiesc cu sintagma „Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor”.
- În Anexa nr.1 la ordin, Secțiunea a 3-a, punctele 7.2, 7.3 și 14 se modifică și vor avea următorul cuprins:
7.2. În cazul în care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul a fost înregistrat în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezenta procedură, prin care se propune respingerea rambursării TVA. Referatul va fi înaintat, spre avizare, conducătorului compartimentului de specialitate. După avizare, referatul se transmite șefului administrație adjunct colectare – persoane juridice, pentru aprobare.
7.3. Pe baza referatului prin care se propune respingerea rambursării TVA se întocmeşte proiectul deciziei de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene, conform modelului prevăzut în anexa nr.2 la ordin, prin care se respinge taxa pe valoarea adăugată solicitată. Proiectul deciziei de rambursare a TVA se transmite șefului administrației, pentru aprobare. Proiectul deciziei de rambrsare a TVA se întocmește în două exemplare, primul se semnează numai de șeful administrației, iar al doilea se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare.
În cazul în care există suspiciuni cu privire la unele facturi de achiziţii de bunuri/prestări de servicii, compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul șefului administrație adjunct colectare – persoane juridice, efectuarea unei constatări la faţa locului, potrivit art. 65 din Codul de procedură fiscală, la persoana impozabilă stabilită în România care a emis respectiva factură.
- În Anexa nr.1 la ordin, Secțiunea a 4-a, punctele 15.1 și 15.2 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„15.1. Rezultatul analizei efectuate în vederea soluţionării cererii de rambursare se consemnează într-un referat prin care se propune rambursarea integrală, rambursarea parţială sau respingerea rambursării TVA. Referatul se avizează de conducătorul compartimentului de specialitate și se transmite șefului administrație adjunct colectare – persoane juridice, pentru aprobare.
15.2 Pe baza referatului de analiză se întocmeşte proiectul deciziei de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene, conform modelului prevăzut în Anexa nr.2 la ordin și se transmite șefului administrației, pentru aprobare.”.
- În Anexa nr.1 la ordin, Secțiunea a 4-a, după punctul 15.2 se introduce un punct nou, punctul 15.3, cu următorul cuprins:
„15.3 Decizia de rambursare a TVA se întocmește în două exemplare, primul se semnează numai de șeful administrației, iar al doilea se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare.”
- În Anexa nr.1 la ordin, Secțiunea a 7-a, punctele 24.1.1 și 25.1.1 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„24.1.1 Proiectul deciziei privind stabilirea diferenţelor de TVA rambursată în condiţiile art.302 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal se transmite șefului administrației, pentru aprobare. Decizia privind stabilirea diferenţelor de TVA se întocmește în două exemplare, primul se semnează numai de șeful administrației, iar al doilea se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare.”
„25.1.1 Proiectul deciziei privind stabilirea diferenţelor de TVA rambursată în condiţiile art.302 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal se transmite șefului administrației, pentru aprobare. Decizia privind stabilirea diferenţelor de TVA se întocmește în două exemplare, primul se semnează numai de șeful administrației, iar al doilea se semnează şi de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare.”
- Anexa nr.2 la procedură se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.1 la prezentul ordin.
- Anexa nr.3 la procedură se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.2 la prezentul ordin.
- Anexa nr.4 la procedură se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.3 la prezentul ordin.
- Anexa nr.5 la procedură se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.4 la prezentul ordin.
- Anexa nr.2 la ordin se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.5 la prezentul ordin.
- Anexa nr.3 la ordin se modifică și se înlocuiește cu Anexa nr.6 la prezentul ordin.
Anexele se poat descarca pe site-ul ANAF.